- چراغ آزادی - http://cheragheazadi.org -

پورنوگرافی در بازار آزاد: دلایل له و علیه

Posted By رضا انصاری - سردبیر On فروردین ۱۹, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۳۷ ق.ظ In اندیشه,دیدگاه,مطالب برگزیده | 10 Comments

مجید محمدی [1]پورنوگرافی به عنوان بخش کوچکی از صنعت جنسی (شامل بر تن فروشی، استریپ کلاب، سکس تلفنی، فروشگاه‌های فروش ابزارهای جنسی، فیلم‌ها و مجلات و شبکه‌های سکسی)، یک صنعت حدود ۱۰ میلیارد دلاری در ایالت متحده (۲۰۱۲، پیش از رکود اقتصادی حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلار) و بسیار بزرگ تر از این (بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار) در عرصه‌ی بین المللی است. رقم‌های مربوط به چین، کره‌ی جنوبی و ژاپن از رقم ایالات متحده نیز بالاتر است. (در این نوشته از واژه‌های معادل معمول شده در زبان فارسی مثل هرزه نگاری یا وقاحت نگاری استفاده نمی کنم چون واژه‌هایی مثل وقیح و هرزه بار ارزشی منفی دارند و وجه توصیفی آنها اندک است).

میلیون‌ها نفر در این صنعت کار می کنند و امروز دیگر تنها مردان خریداران این بازار نیستند.  تحقیقات مختلف نشان می دهند که امروز زنان یک سوم بازدید کنندگان از سایت های پورن هستند. تعداد صفحه‌‌های اینترنتی پورن در ایالات متحده ۲۴۴ میلیون است که حدود ۹۰ درصد این صفحه‌‌ها در تمام دنیاست. تعداد سایت‌های پورن در دنیا بیش از ۴ میلیون است. حدود ۴۰ میلیون امریکایی به صورت مستمر به سایت های پورن رجوع می کنند. سکس، پورن و ایکس ایکس ایکس از بالاترین واژه‌های جستجو شده در اینترنت هستند (واژه‌ی سکس نهمین واژه‌ی جستجو شده از حیث تکرار در ایران بوده است).

این صنعت به دلیل درگیر بودن با تابوهای جنسی، روابط جنسی آزاد و غیر آزاد و برخی اعمال غیر قانونی (استثمار و اجبار کارگران جنسی، مخاطرات بهداشتی و روانی، و پورنوگرافی کودکان) مخالفانی جدی نیز دارد. مهم ترین دلایل مخالفان و موافقان این صنعت در چارچوب‌های اخلاقی، حقوقی، و اجتماعی کدام است؟ بحث مذهبی را فعلا در پرانتز می گذارم چون بر اساس هر دیدگاه مذهبی می توان حکمی ویژه در این باب صادر کرد بدون آن که راه برون رفتی وجود داشته باشد.

 internet pornography [2]

دلایل مخالفان

۱- پورن اعتیاد آور است و کسانی که به سراغ آن می روند به راحتی نمی توانند آن را کنار بگذارند یا به اندازه‌ی اندک قناعت کنند. پورن در عین حال اعتیاد جنسی افراد را نیز تشدید می کند. این اعتیاد افراد را از کار و فعالیت باز می دارد.

۲- پورن ارضای جنسی را به جای هدایت کردن به سمت همسر در خانواده به سمت بیرون از خانواده یا استمنا هدایت می کند. این امر موجب کاهش احترام برای روابط تک همسری و خانواده، کاهش تمایل برای تولید مثل، و در نتیجه افت وابستگی احساسی، مراقبت از یکدیگر، مهربانی و تداوم رابطه‌ی دو سویه می شود.

۳- پورن به شیء سازی بدن انسان چه زن و چه مرد کمک می کند. بدن انسان شیء نیست و نباید در معرض خرید و فروش گذاشته شود.

۴- صرف وجود تقاضا برای یک کالا یا خدمت، تولید و توزیع آن را مشروع نمی سازد. مواد مخدر تقاضای زیادی دارند اما در بسیاری از جوامع تولید و توزیع آنها غیر قانونی است. پورنوگرافی نیز از این قبیل کالاها و خدمات است.

۵- آلات تناسلی در بدن انسان و حیوانات نباید به نمایش عمومی در آید. نمایش این اجزا موجب ریخته شدن قبح روابط جنسی در ملا عام و احتمالا سوء استفاده جنسی و آزار جنسی افراد می شود. بالاخص کودکان و نوجوانان نباید در معرض نمایش آلات تناسلی و روابط جنسی قرار گیرند. پورنوگرافی بالاخص در دنیای مجازی به گونه‌ای است که نمی توان کودکان و نوجوانان را از دسترسی به آن کاملا بازداشت.

۶- پورن دنیای خیالی ایجاد می کند. زنان و مردان روغن زده، برنزه و براق در فیلم‌های پورنو ضرورتا بیانگر دنیای واقعی نیستند. بدین ترتیب به مدت طولانی در معرض این تصاویر و فیلم‌ها قرارگرفتن انتظاراتی از همسر یا دوست دختر و پسر در ظاهر شدن یا تجربه پذیری جنسی ایجاد می کند که لزوما قابل برآورده شدن نیستند.

۷- تماشای پورن باعث بالا رفتن آستانه‌ی تحریک پذیری افراد و از این طریق ایجاد خلل در روابط معمول جنسی می شود.

۸- پورنوگرافی موجب افزایش حملات و آزارهای جنسی می شود.

۹- پورنوگرافی در بسیاری از نقاط دنیا موجب استثمار زنان شده است.

۱۰- کار درصنعت جنسی و وقاحت نگاری اغلب برای زنان یک انتخاب محاسبه شده و آگاهانه نبوده است. آنها معمولا توسط دلالان جنسی و قاچاقچی‌های انسان به این کار وادار می شوند.

دلایل موافقان بر آزادی این صنعت

۱- اگر زنان و مردانی با اراده‌ی خود و بدون هیچ اجباری به این صنعت وارد شده باشند آنها می توانند در یک بازار آزاد خدمات خود را به دیگران عرضه کنند.

۲- آنچه در این بازار ممنوع است سوء استفاده از کودکان، به خطر انداختن سلامت خود و دیگران، خشونت جنسی، قاچاق جنسی، استثمار جنسی، و نقض حریم خصوصی افراد (انتشار عکس‌ها و فیلم‌های عریان افراد بدون اجازه‌ی آنها) است نه اصل این بازار و خدمات مرضی الطرفین آن.

۳- این صنعت با تنوع بخشیدن به ارضای جنسی (بدون خیانت و در گیر بودن پای فردی دیگر) و آموزش جنسی به طریق مستقیم یا غیر مستقیم می تواند به تحکیم خانواده یا جلوگیری از فروپاشی آن کمک کند.

۴- اصل در این صنعت نیز همانند دیگر صنایع کسب رضایت مشتری است و نه رضایت دولت یا نهادهای مذهبی.

۵- همان طور که افراد بالغ و عاقل می توانند نیرو و دانش و دیگر متعلقات خود را بفروشند می توانند و حق دارند عکس و فیلم بدن خود را نیز بفروشند یا برای فروش در معرض دید دیگران قرار دهند.

۶- هیچ چیز مقدسی در برخی از اعضای بدن وجود ندارد که در برخی دیگر از اعضای آن موجود نباشد. اگر انسان دارای کرامت است این کرامت ناشی از رفتار خاصی با برخی از اعضای بدن (پوشش آنها) نیست. کرامت به کلیت آدمی ارجاع دارد و با نشان دادن یک یا چند عضو کرامت افراد مخدوش نمی شود.

۷- صنعت پورنوگرافی موجب بهبود نگرش نسبت به سکس و مسائل جنسی و برخورد راحت تر و عادی تر افراد به این امور می شود. این صنعت تابو زداست و مسائل جنسی را که همیشه به صورت تابو مطرح شده‌اند به آسانی در برابر دید همگان قرار می دهد.

۸- استفاده کنندگان از پورن عمدتا افراد کهنسال و میانسال هستند و نه جوانان (۴۵ تا ۵۴ سال، ۲۱ درصد و بالاتر از ۵۴ سال، ۲۰ درصد در ایالات متحده). این امر ناشی از عدم ارضای جنسی این گونه افراد است. اگر خانواده نمی تواند آنها را ارضا کند جای دیگری باید این امکان را بدون تحمیل رنجی بر دیگران فراهم کند.

۹- پورن می تواند به صورت یک جعبه ابزار برای زندگی جنسی آدمیان عمل کند. تماشای پورن توسط زن و شوهر یا دوست پسر و دوست دختر باهم به آنها برای داشتن رابطه‌ی جنسی موفق تر کمک می کند. پورن همچنین به بسط خیال پردازی جنسی که در رابطه‌ی جنسی ممکن است نقشی بازی کند کمک می کند.

۱۰- پورنوگرافی به نیاز طبیعی انسان‌ها در کنجکاوی جنسی پاسخ می دهد.

۱۱- کارکرد اصلی پورنوگرافی آماده کردن و تحریک افراد برای استمناست که بخش قابل توجهی از انرژی افراد را تخلیه کرده و به انها آرامش می دهد. در جوامع امروز که بخش قابل توجهی از افراد در نظام خانواده‌ی متشکل از دو همسر زندگی نمی کنند (در ایالات متحده حدود پنجاه درصد) و همیشه به جنس مخالف (برای غیر همجنس گرایان) یا موافق (برای همجنسگرایان) دستری ندارند این امر می تواند مشگل گشا باشد تا مشکل ساز.

۱۲- پورنوگرافی نه تنها موجب افزایش آزار جنسی و حملات جنسی نشده بلکه جنایات جنسی را کاهش داده است.

۱۳- سانسور و فیلترینگ پورنوگرافی معمولا ابتدای حاکمیت نظام و رژیم سانسور و نقض آزادی‌های افراد بالاخص آزادی بیان و رسانه‌هاست.

داوری دشوار یا غیر ممکن

داوری میان این دو دیدگاه به گونه‌ای که یک طرف را به رای دیگری قانع سازد بسیار دشوار است. برخی در این میان به احکام و باورهای دینی تمسک می کنند اما همه دارای یک دین، یک تفسیر از متون دینی یا اصولا دیندار نیستند. در حوزه‌ی اخلاق نیز نمی توان از مبانی اخلاقی موجود یک طرف را کاملا رد و طرف دیگر را تحکیم کرد. بنا بر این بهترین راه آزادی کنترل شده و محدود پورنوگرافی است. تقریبا در باب ممنوعیت استفاده از کودکان و نوجوانان برای تولید پورنوگرافی (در باب سن بلوغ عقلانی البته توافق وجود ندارد) و نیز در معرض آن واقع نشدن اجماع وجود دارد. در مورد بزرگسالان نیز آنها اختیار استفاده یا عدم استفاده یا درگیر شدن یا نشدن با این صنعت را دارند. اما در این که پورن چیست نمی توان به توافق رسید.

برخی پورن را هر گونه نمایش اعضای بدن غیر از صورت و دست‌ها برای خانم‌ها و قسمت‌های مختلف بدن مردان غیر از آلت تناسلی و ماتحت و سینه می دانند. در مقابل گروهی نیز تنها نمایش آلت تناسلی مرد و زن و نوک پستان زن را پورنوگرافی می دانند. همچنین گروهی نیز هستند که پورن را بر اساس نوع استفاده از اجزای بدن حتی آلت تناسلی تعریف می کنند. بدین لحاظ نمایش آلت تناسلی زن یا مرد در یک فیلم آموزشی یا مستند را پورنوگرافی نمی دانند.


Article printed from چراغ آزادی: http://cheragheazadi.org

URL to article: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/4725

URLs in this post:

[1] Image: http://cheragheazadi.org/h/wp-content/uploads/2012/06/Majid-Mohammadi.jpg

[2] Image: http://cheragheazadi.org/h/wp-content/uploads/2013/04/pornography.jpg

[3] سیاست بازی کمینه نظام بازار آزاد: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/2584

[4] مجید محمدی: لیبرال دمکراسی و بازار تجارت جنسی: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/4017

[5] دلایل برآمدن و برافتادن تمدن‌ها: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/1077

[6] کمپین خشم و کینه علیه صلح و دموکراسی: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/2652

[7] سلیمان عبدی: جامعه‌شناسی آزاد، هویت در نظام بازار: http://cheragheazadi.org/index.php/archives/4321

تمامی حقوق برای چراغ آزادی محفوظ است.